Historiehuis van de Maasvallei

Opening expositie Bandkeramiekers "Begraven met respect"

In het Historiehuis van de Maasvallei kunt u een jaar lang een bijzondere expositie over de Bandkeramiekers bezoeken. De expositie met unieke vondsten uit de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden, is ingericht door Ivo van Wijk, mede-auteur van een nieuw boek over de Bandkeramische cultuur.

Boekpresentatie
Het boek werd op 24 juni 2022 in een drukbezocht Maaslandcentrum uitgereikt aan wethouder Van Mulken van Stein en de dochter van wijlen professor Modderman, de man waardoor Elsloo op de archeologische kaart werd gezet. Volgens een van de sprekers, Dr. Jos Bazelmans, Hoofd Archeologie van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, behoort de Elslose nederzetting van de Bandkeramiekers tot de top-25 van archeologische vondsten in Nederland. Voorafgaand werd de archeologische geschiedenis van professor Modderman (en diens voorlopers en opvolgers) in Elsloo samengevat en werden de belangrijkste conclusies uit hun nieuwe boek toegelicht door Ivo van Wijk en Luc Amkreutz.