ATTENTIE: Dit artikel is gearchiveerd; aan de inhoud kunnen geen rechten meer worden ontleend.

Boek "De Maasvallei In Een Stroomversnelling"

• Afbeeldingen | Bron: Historiehuis van de Maasvallei ©

Na enige vertraging is het boek "De Maasvallei in een stroomversnelling" in april 2022 klaar. Het boek is inmiddels uitverkocht.

Boekuitreiking Leader

Bij de foto: Hugo Luijten, voorzitter van Stichting Historiehuis van de Maasvallei, reikt de eerste boeken uit aan LAG-leden Hub Meijers en Jo Dohmen.
De Lokale ActieGroep (LAG) is verantwoordelijk voor de uitvoering van het subsidieprogramma LEADER Zuid-Limburg. De LAG bestaat uit inwoners van Zuid-Limburg die actief willen bijdragen aan het bevorderen en verder brengen van lokale initiatieven. Zij helpen de initiatiefnemers van idee tot uitvoering. Ze brengen expertise in en leggen verbindingen tussen initiatieven, personen en organisaties. Ook spelen ze een belangrijke rol bij de beoordeling van de subsidieaanvragen. Het boek en de inrichting van het Historiehuis van de Maasvallei is mede mogelijk gemaakt door een subsidie van LEADER-Zuid-Limburg.

Streekhistoricus Guus Peters is druk geweest met het schrijven en samenstellen van een nieuw boek: "De Maasvallei in een stroomversnelling" met als ondertitel: -De ontwikkelingen in Elsloo en omgeving tussen 1920 en 1940 -

In dit boek wordt de ontwikkeling en het leven in een typisch Maaslands dorp beschreven tussen 1920 en 1940. Een periode waarin de aanleg van de Staatsmijn Maurits in Geleen en de mijn Limbourg-Meuse in Eisden-Maasmechelen, de daarbij horende huisvesting van arbeiders en de aanleg van infrastructuur - zoals het Julianakanaal - zorgen voor een landschappelijke, economische, sociale en culturele omwenteling.
Elsloo achten wij representatief voor deze ontwikkelingen in alle dorpen in de Maasvallei tussen Geulle en Grevenbicht en aan de Belgische zijde van de Maas tussen Rekem en Stokkem.

• Een verzameling van foto's, informatie, anekdotes, krantenberichten en meer...
  • 28 x 21 centimeter groot, harde kaft, 20 hoofdstukken en meer dan 300 pagina's
  • Professionele vormgeving, volledig in kleur gedrukt en duurzaam gebonden.

Subsidies
De uitgifte van het boek werd voor het eerst aangekondigd in 2016, maar om diverse redenen keer op keer uitgesteld, onder andere vanwege de financiële haalbaarheid.
Samensteller Guus Peters en uitgever Historiehuis van de Maasvallei zijn van mening dat het boek een dermate belangrijke periode beschrijft voor de inwoners van de streek dat de aanschaf voor iedereen bereikbaar moet zijn, zonder concessies te doen aan de omvang en de vormgeving.

LEADER Zuid-Limburg subsidieert bij het Historiehuis van de Maasvallei de inrichting van een kennis- en informatiecentrum over de Nederlands-Belgische Maasvallei. Het nieuwe boek is daar een wezenlijk onderdeel van, vandaar dat LEADER ook een financiële bijdrage aan het boek levert. Daarnaast kan de uitgever subsidies tegemoet zien van Nationaal Landschap Zuid-Limburg, Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling, Provincie Limburg, Gemeente Stein, VSB Fonds en het Prins Bernard Cultuurfonds.

Iets verderop in Elsloo subsidieerde LEADER Zuid-Limburg eerder dit jaar nog een project: de opknapbeurt van Buitenplaats Kasteel Elsloo. Meer weten over deze projecten?

>> Ga naar leaderzuidlimburg.nl/Kennis- en Informatiecentrum Maasvallei

>> Ga naar leaderzuidlimburg.nl/Historische Buitenplaats Kasteel Elsloo

Dit boek werd mede mogelijk gemaakt door: