ATTENTIE: Dit artikel is gearchiveerd; aan de inhoud kunnen geen rechten meer worden ontleend.

Expositie Maas en Maaskentjers in 2011

Momenteel is de nieuwe expositie Maas en Maaskentjers te zien in het Streekmuseum Elsloo te Elsloo.  Als een rode draad is in deze tentoonstelling te zien hoe de mensen (Maaskèntjers) leefden en nog steeds leven met de Maas in hun nabijheid. Bezoekers worden als het ware mee op reis genomen door de tijd, van de prehistorie via schipper Jan Conincx tot aan de huidige tijd met de ontwikkelingen van het Grensmaas project.

Zo werden eeuwenlang goederen over de Maas vervoerd: met een trekschuit.

Maas
De Maas (937 km) ontspringt in Frankrijk en daar waar de Maas de grens tussen België en Nederland vormt, wordt de rivier de "Grensmaas" genoemd. De Maas is een regenrivier en heeft niet altijd op dezelfde plaats gestroomd. In de afgelopen eeuwen is de Maas door bedijking naar de huidige, relatieve smalle bedding gedwongen. Met als gevolg dat er regelmatig overstromingen waren. Om dit te voorkomen wordt door het Grensmaas project de rivier weer de ruimte gegeven. In de expositie Maas en Maaskèntjers wordt op een speelse manier ook aan dit onderwerp aandacht gegeven.