ATTENTIE: Dit artikel is gearchiveerd; aan de inhoud kunnen geen rechten meer worden ontleend.

Duitse inval - Elsloo mei 1940

1940 overteek maas elsloo

Via John Peters ontvingen wij uit de collectie oorlogsfoto's van B. van Bronkhorst uit Limbricht 2 unieke foto's. Ze zijn gemaakt tussen 11 en 14 mei 1940 als Duitse legereenheden over een pontonbrug bij Elsloo over de Maas richting Kotem trekken.

Tevens plaatsen wij enkele andere foto's over het begin van de oorlog in en om Elsloo. O.a. van de opgeblazen brug over het Julianakanaal, waarmee de Duitse opmars richting België vertraagd werd, zij het niet voor lang.
Meer over de oorlog in Elsloo en omgeving vindt u in het boek "Op het netvlies gebrand" uitgegeven door Streekmuseum Elsloo en Stichting Erfgoed Stein, mei 2020.

1940 pontonbrug maas elsloo

Elsloo Julianakanaal Opgeblazen Brug 1940 02 WillemPesch

Opgeblazen brug over Julianakanaal te Elsloo, mei 1940, foto vanaf noorden genomen (Foto uit collectie Willem Pesch, klik voor vergroting)

Elsloo Julianakanaal Opgeblazen Brug 1940 01 WillemPesch

Opgeblazen brug over Julianakanaal te Elsloo, mei 1940, foto vanaf zuiden genomen (Foto uit collectie Willem Pesch, klik voor vergroting)

Elsloo kanaalbrug 1940 2
Op de foto: weghalen van de brugstukken van brug Elsloo.

De onderstaande foto's stammen uit het boek "Unser weg zum Meer" uitgegeven in 1940. Als wij daarmee onverhoopt copyrights schenden, horen wij dat graag van de eigenaar.

brug elsloo

Opgeblazen brug te Elsloo