ATTENTIE: Dit artikel is gearchiveerd; aan de inhoud kunnen geen rechten meer worden ontleend.

Op het netvlies gebrand: 75 jaar bevrijding

• Afbeeldingen | Bron: Historiehuis van de Maasvallei / Kamer8cht ©

1e exemplaar ‘Op het netvlies gebrand’ aangeboden aan Burgemeester Leurs-Mordang en Wethouder van Mulken op vrijdag 24 april 2020

Tijdens een aan de omstandigheden aangepaste ceremonie op het gemeentehuis hebben enkele leden van de Werkgroep 75 Bevrijding het boek “Op het netvlies gebrand” aangeboden aan respectievelijk burgemeester Leurs-Mordang en wethouder Van Mulken.

Het betreft een uniek naslagwerk vol historische en nog nooit eerder gepubliceerde teksten en foto’s van de oorlogsjaren in Stein, Meers, Maasband en Elsloo.
Het bijna 500 pagina’s tellende boek geeft een uniek beeld van de oorlogsjaren tussen 1939 en 1945 in betreffende dorpen tijdens de Duitse inval, de bezetting en de bevrijding. De persoonlijke verhalen beschrijven het leven tijdens de oorlogsjaren op indringende wijze. De uitgave is in een beperkte oplage gedrukt.

Mocht U het boek willen bestellen: de beide musea hebben besloten, mede door de coronacrisis om de voorinschrijving te verlengen tot 1 augustus 2020.

‘Op het netvlies gebrand’ uitverkocht !

In 2019 en 2020 vieren we de 75-jarige bevrijding van de gemeente Stein.
Met deze viering realiseren de Stichting Erfgoed Stein en Stichting Streekmuseum Elsloo zich, dat er binnenkort geen ooggetuigen van de Tweede Wereldoorlog meer zullen zijn.

[widgetkit id="32" name="Boek - Op het netvlies gebrand"]

Om deze ooggetuigen de kans te geven hun verhaal vast te leggen, zijn wij op zoek gegaan naar de herinneringen aan de oorlog in onze gemeente. Met als resultaat een uniek naslagwerk vol historische en nog nooit eerder gepubliceerde teksten en foto’s van de oorlogsjaren in Stein, Meers en Elsloo.

Guus Peters:" Dit boek is uniek ! We waren totaal verrast dat er nog zoveel materiaal bestond. En dat zoveel is gebeurd waar we nooit van hadden gehoord. We wilden dit voor het nageslacht niet verloren laten gaan en openbaar maken. Het zijn de verhalen van de gewone mensen uit Stein, Elsloo en Meers in een ongewone periode. Vandaar ook de omvang van het boek.
Persoonlijke dagboeken, beschrijvingen van situaties, unieke foto's etc. Het zijn ook de verhalen die antwoord geven op de vragen die men de ouders of grootouders nog wilde stellen en de belevenissen waarover ze zwegen.

De uitgave is in een beperkte oplage gedrukt en is inmiddels uitverkocht!

Een gezamenlijke uitgave van Stichting Erfgoed Stein en Stichting Streekmuseum Elsloo.