ATTENTIE: Dit artikel is gearchiveerd; aan de inhoud kunnen geen rechten meer worden ontleend.

Inventieve mode in de oorlog

In de Volkskrant van 23.10.2019 staat een artikel "Bontkraag van muizenvacht: zo inventief was mode in de oorlog" geschreven door Cécile Narinx, de uit Maastricht afkomstige mode-expert en journaliste.

Ook het Streekmuseum Elsloo heeft een echte "oorlogsmantel" in haar collectie. Deze is gemaakt van zogenaamde oorlogsdekens afkomstig van de geallieerden. Gelukkig ligt die niet in of ander depot omringd door mottenballen. Deze jas wordt zeer regelmatig door Angela Coumans-Voncken geshowd tijdens de tientallen nostalgische modeshows bij verpleeg- en verzorgingshuizen, seniorenclubs etc..

Op bovenstaande foto ziet u haar samen met een geallieerde soldaat, gespeeld door Piet Pijpers, tijdens onze nostalgische modeshow. Telkens als deze jas geshowd wordt krijgen de vrijwilligers van het Streekmuseum te maken met enthousiaste en zelfs emotionele reacties.

Geweldig dat het Streekmuseum zo'n item bezit en kan tonen.