Struinen langs Maaskeien met een verhaal

Bron en foto's: Natuurmonumenten.nl

Langs de Grensmaas in Meers is de ruige riviernatuur al behoorlijk ontwikkeld en optimaal te beleven. Hier kun je eindeloos struinen en genieten van een bijzonder landschap dat continu in beweging is. Voor wie in het wilde weg dwalen en speuren nog een beetje eng vindt, is er sinds kort het Klauwenpad: een korte, gemarkeerde struinroute tussen Meers en Maasband.

Het Klauwenpad bestaat uit tien grote Maaskeien, ‘klauwen’ in het plaatselijke dialect. Zij wijzen je de weg door het hart van de Grensmaasnatuur tussen Meers en Maasband. Elke steen vertelt bovendien een oud verhaal over de lokale geschiedenis. Sta eens stil bij het verleden en de schoonheid van deze plek.

Vrij dwalen
Vrij struinen en dwalen naar hartenlust. Het kán en het mág in dit gebied waar de natuur zoveel mogelijk haar eigen gang mag gaan. Geniet van een landschap waar water, grindoevers, struiken, ooibossen met open plekken, bloemen, kruiden en grassen elkaar afwisselen. En ontmoet de Gallowayrunderen en Konikpaarden die met hun begrazing de natuur in toom houden.

“We zien dat steeds meer bezoekers deze bijzondere plek ontdekken”, vertelt Paul Wijenberg van Natuurmonumenten. “Op de fiets vanaf de dijk, in de kano op het water of met de benenwagen door het gebied. Tegelijkertijd zijn er altijd nog wandelaars die terughoudend zijn om lekker langs de rivier te struinen. Bijvoorbeeld uit angst voor distels, grote grazers of om te verdwalen. Juist die groep hopen we met deze route aan te spreken.”

Paul Wijenberg en Jan Janssen

Wegwijzers
Zand- en grindleverancier l ‘Ortye ondersteunde als buurman het initiatief door de levering en plaatsing van de Maaskeien. Er liggen nu tien ‘klauwen’ verspreid over een route van zo'n twee kilometer door de Grensmaasnatuur tussen Meers en Maasband. Samen met een kort stukje stepping stones en het reeds aanwezige vogeluitkijkpunt vormen ze goed zichtbare wegwijzers voor wandelaars.

Lokale verhalen
Op de keien zijn paneeltjes geplaatst met cultuurhistorische verhalen en foto’s, verzameld door bewoners die een innige band hebben met de Maas en de omringende natuur. Jan Janssen is een van hen: “Er is veel veranderd in dit gebied. De infobordjes geven mensen een indruk van hoe het er hier vroeger uitzag. Met de Koodrènk als drinkplaats voor het vee en later een populaire zwemplaats voor iedereen, de voormalige losplaats ‘Bie de bel’ en ‘de dikke eik’.”

Kom struinen!
Nu de zomer is losgebarsten, is het heerlijk vertoeven in de Maasvallei. De natuur staat in groei en bloei en je ziet er allerlei soorten (water)vogels, wilde bloemen en planten en insecten. Het gebied is nu ook goed begaanbaar. "Een perfecte tijd om deze mooie plek te bezoeken”, aldus wethouder Gina van Mulken van gemeente Stein. “De struinroute Meers-Maasband is een waardevolle aanvulling op de bestaande wandelingen door Stein als hart van de Maasvallei. Als gemeente zijn we trots hieraan een bijdrage te hebben geleverd."

Praktisch
Je bereikt het Klauwenpad via de Koevaart in Meers of vanaf de parkeerplaats in Maasband. Twee Bourgondische pleisterplaatsen, te weten café de Witte Börstel in Meers en Ut Bakkes Maasband, zijn aangename start-, rust- of eindlocaties van de avontuurlijke wandeling door de prachtig begroeide oevergebieden van de Grensmaas. De struinroute sluit aan op de bewegwijzerde wandel- en fietsroutes van RivierPark Maasvallei en gemeente Stein.

Grensmaasnatuur bij Meers in bloei 3f2f1d3f